studystore en studieboekencentrale

Studystore & Studieboekencentrale

Responsive e-Commerce

Studystore (STS) en Studieboekencentrale (SBC) zijn webshops die beiden vallen onder de paraplu van Van Dijk Educatie. Waar studystore zich richt op het verkopen van studieboeken in de HBO & WO markt, daar doet Studieboekencentrale dat voor de MBO-markt. Een e-commerce site is voor beide het primaire verkoopkanaal voor de doelgroep. Daarnaast wordt de website ook ingezet om tweedehands boeken op te kopen waardoor de webshops ook voor een deel verantwoordelijk is voor de inkoop van boeken.

Wat waren de projectdoelen?

Het mag duidelijk zijn de webshops cruciaal zijn voor de verkoop in deze business. Toen er in december 2014 werd besloten dat de webshops moesten voldoen aan de richtlijnen van responsive webdesign werd er een projectteam optuigd waarvan ik de lead designer en een van de front-end ontwikkelaars mocht zijn. Na een technische en functionele analyse besloten we om de back-end zo op te zetten dat deze beide sites gemakkelijk kon aan sturen zonder dat we in de voorkant in flexibiliteit moesten inboeten. Voor de front-end was het cruciaal dat de website(s) zo snel mogelijk waren omdat dit een erg hoge correlatie heeft met conversie. Voor design was het belangrijk dat de usability top zou zijn, dat er een branded shopping experience voor studystore zou komen en dat het aansluit bij de offline uitingen van reclamebureau Clockwork.

Hoe verliep het project?

Het project moest ruim voor aanvang van het nieuwe schoolseizoen klaar zijn om een veilige marge te houden i.v.m. niet-voorspelde moeilijkheden. Het zal je niet verbazen dat we iets van die marge uiteindelijk nodig hadden, maar de oplossingen waren op tijd gerealiseerd en getest. Ook naar tevredenheid van de stakeholders, maar nu was het nog wachten totdat de sites overstroomt zouden worden met bezoekers en in hoeverre we de conversie- en omzetdoelen konden behalen.

Het resultaat

Tijdens het seizoen bleken de sites hun werk erg goed te doen. Een aantal cijfers:

  1. Conversieratio van e-commerce

    De conversie-ratio was gestegen van 7,43% naar 8,83% over de periode 1 jul. 2015 tot 1 okt. 2015. Een stijging van 18,87%.
  2. Het aantal transacties

    Het aantal transacties was gestegen met 24%.


  3. Totaal opbrengst
    
De totaalopbrengst was gestegen met 20%.

Dit zijn cijfers waarvan je blij wordt. Er zijn binnen studystore een aantal projecten die deze cijfers tot stand hebben gebracht en daarvan was dit e-commerce project er zeker een van.